În turneu la București, Teatrul Mihai Eminescu din Botoșani a prezentat la Apollo 111 două reprezentații cu recenta premieră Eroine după Publius Ovidiu Naso, scenariul și regia: Andrei Măjeri. Am putea să ne întrebăm de ce nu s-a putut ca acest teatru de stat să fie primit într-o sală a unuia dintre teatrele bucureștene cu același „patron“, dar ne mulțumim să constatăm că un spațiu privat, independent a avut mărinimia să dea o șansă botoșănenilor și mai ales nouă, spectatorilor, care am avut ocazia să ne bucurăm de această întâlnire de calitate, din multe puncte de vedere. Am trăit și o descoperire. Pentru că grație inspirației tânărului regizor care a apreciat corect potențialul trupei, am văzut un spectacol și o echipă de actrițe, excelente.
Altă idee valabilă care a dat roade a fost aceea de a propune pentru spectacol scenarizarea unei inedite colecții de scrisori ale poetului latin Ovidiu, exilat la Pont Euxin adunate în volumul cu titlul Eroine, descoperit de regizor, după cum mărturisește, într-o librărie, undeva, în Europa. Nu e prima dată când Andrei Măjeri se arată interesat de lumea antică și prin consecință de neoclasicismul greco-latin (să ne amintim ultima lui ispravă de la Novi Sad numită Pata oarbă, care reia mituri și personaje din preajma legendarului Oedip). E o cale elegantă, intelectuală, de a se adresa prezentului prin mijlocirea acestor repere mitologice etern valabile și presupus cunoscute. O cale pe care se eșuează mai greu pentru că are pilonii bine înfipți în istoria culturii și civilizațiilor și acceptă neîngrădit, explicații, rediscutări și reformulări utile lumii contemporane.
Asa se întâmplă și cu aceste eroine care vin din legendarele cărți ale lui Homer și ale atâtor alți iluștri reprezentanți ai filozofiei și literaturii antice, pe care primul le alege Ovidiu, îmbrățișate fiind apoi de regizor, cu gândul de a ni le re-apropia. Nu doar cu biografiile lor de femei care și-au trăit exemplar destinul, adesea tragic, ci și cu morala dedusă, pe care epocile succesive au remodelat-o în folosul omenirii și al societății. La o remodelare ne invită și Andrei Măjeri scriind în scenariul său intermezzo-uri interferate celor nouă monoloage atribuite de poetul latin eroinelor alese: Ariadna, Penelopa, Fedra, Deianira, Briseida, Hipsipila, Medeea, Enone, Elena. Le-am înșirat aici, folosindu-mă de caietul de spectacol furnizat de teatru, cu date culturale necesare înțelegerii demersului, lucru ce se întâmplă din ce în ce mai rar pe la teatre.
Citiți mai multe pe https://adevarul.ro/blogurile-adevarul/femeile-si-iubirile-lor-eroice-2253898.html