Adrian Țion | Eroine

Tânărul Andrei Măjeri, lansat pe orbita montărilor novatoare, șocante și revigorante în stil și faptă, ca întreaga generație din care face parte, se arată atras și de genul acesta de valorizare și propune o incursiune fantezistă în opera poetului latin Publius Ovidius Naso, „cântărețul iubirilor gingașe”, prin prisma epistolelor fictive din Heroides / Eroine.

O lectură din clasici – Eroine la Festivalul Buzău / Iubește / Teatru, 2023, www.liternet.ro

Meandre din cursul genului epistolar ajung, iată, inevitabil, și pe scenă. Așa se face că literatura clasică, destinată prioritar cititului, ajunge să fie vorbită, spusă, declamată și cunoscută publicului larg. O lectură de regizor devine un act cultural și de culturalizare în același timp. De familiarizare și cunoaștere. Tânărul Andrei Măjeri, lansat pe orbita montărilor novatoare, șocante și revigorante în stil și faptă, ca întreaga generație din care face parte, se arată atras și de genul acesta de valorizare și propune o incursiune fantezistă în opera poetului latin Publius Ovidius Naso, „cântărețul iubirilor gingașe”, prin prisma epistolelor fictive din Heroides / Eroine. Din cele 18 scrisori imaginare, regizorul a ales 9, suficiente pentru a reda stilul, tonul și tematica acestora. Fără să se simtă că ar aplica jumătăți de valoare textelor clasice. Lui Andrei Măjeri îi aparțin (citim în caietul de sală): traducerea, adaptarea scenică, ilustrația muzicală și regia, firește. Un spectacol de autor deci, de la un capăt la altul, edificat pe opera mărețului poet exilat la Tomis de împăratul Augustus în anul 8 (d. Hr.). Producție a Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani, creația lui Andrei Măjeri este un proiect teatral omogen și bine structurat pe ideea devoalării rănilor suferite din iubire de eroinele antichității. Un spectacol vetust, având în vedere vechimea textului? Nicidecum. Chiar plecând de la text, e știut că Ovidiu e un bun cunoscător al sufletului feminin pe care-l sondează cu empatie (spunem astăzi) în versuri memorabile. De la Amores până la Metamorfoze. Indiferent de togă, peplum, rochie cu crinolină sau blugi, sentimentele oamenilor rămân mereu aceleași, deci Ovidiu rămâne mereu actual sub acest aspect.

Cronica integrală pe LiterNet.ro aici

Designation :
Follow :