Ca niciodată, până acum, răgazul scrierii acestei cronici s-a lăsat îndelung așteptat, amânat întruna de restanțe neîngăduitoare. Apoi, brusc, în vacanță fiind, dar tot scriind, m-am trezit, pentru un ceas, pe un petec de țărm al Itacăi. Și eu sunt din stirpea lui Ulise! Sunt fiul tatălui meu. Cu care nu am apucat să vorbesc matur, dar despre care, mai apoi, mama îmi povestea că se terminase demult războiul și tata nu mai venea. S-a întors ultimul.
Și ea îl aștepta pentru revederea de după nunta lor, din ianuarie 1944, nunta de la care tata a plecat din nou pe front.
În primăvara asta, a fost mai degrabă hazardul cel care m-a îndemnat să redeschid sertarul cu scrisorile părinților mei, atunci când am citit invitația Teatrului Mihai Eminescu, din Botoșani, dând curs ideii regizorului Andrei Măjeri, de a le trimite scrisori de dragoste. Clasic, scrise pe hârtie, printr-un plic timbrat pus la cutia poștală. Așa a apărut vestea spectacolului Eroine. Iar mama a fost, desigur, la rândul ei, o eroină. Nu doar pentru spaima de a-și vizita socrii într-un sat deasupra căruia zburau obuze, dar și pentru puterea de a suporta privațiuni de tot felul, capricii și toate câte sunt ale oamenilor.
La premiera din 11 iunie 2022, am străbătut țara pentru ea. Și m-am bucurat să văd că și mama regizorului a fost acolo.
Și am privit la tinerele spectatoare. Și la spectatoarele vârstnice. Mi-ar fi plăcut, așa cum de fiecare dată am în vedere, dar acum mai dihai, să aflu cum au privit spectacolul creat de Andrei Măjeri.
Eroine reprezintă un decupaj din lucrările lui Ovidius: opt scrisori dintre cele cincisprezece ale setului Heroides și schimbul de scrisori Elena – Paris din ceea ce se numește Double Heroides. Înainte de orice, m-a fermecat cum sună textul în traducerea pe care și-a asumat-o regizorul. Este melodios, cursiv, dramatic. Între segmentele poetului latin a inserat replici din prezentul nostru, ingrediente care întrețin atractivitatea ansamblului și, totodată, caută să sublinieze, cu umor, cu seninătate, uneori cam prea avântat, desprinzându-se de realitate, teze ale prefacerilor de urmărit în societate.
Citește mai multe pe https://agenda.liternet.ro/articol/26629/Marius-Dobrin/LUomo-e-mobile-Eroine.html